Dagboek: Hongerspelen

17204366_1254312284653553_1986260515_nEen boek, zo veel emoties, gedachten en meningen. Het boek dat me niet een, niet twee maar drie keer uit een leesdip heeft getrokken. Het boek met de beste verfilming ooit en nu word het tijd dat ik dat boek maar eens een plekje geef op mijn online dagboek. Het boek met mijn favoriete fictie man, ik heb het over de hongerspelen van Suzanne Collins, wat een pracht serie! Dat ik hou van verhalen die me aan het denken zetten is misschien al bekend. Verhalen die mij laten nadenken over de huidige wereld, de maatschappij, hoe wij hem indelen. Ik vind het heerlijk om mijn gedachten daarover te laten gaan. Het scenario wat eigenlijk heel gek is, maar niet onmogelijk zou zijn. Ik denk dat het scenario van de hongerspelen zeker mogelijk zou zijn in de toekomst als wij niet voor veiligheid blijven waken. Maar goed, het is nog niet zo ver en we hoeven gelukkig nog niet ons zelf op te geven om eten te verschaffen.

Voor als je onder een steen hebt geleefd en geen idee waar de hongerspelen over gaan. Ik zal het kort proberen uit te leggen. Amerika is door een burgeroorlog verdeeld in 12 ( ooit 13)  districten en een hoofdstad. Als je helaas de pech hebt dat je in een district geboren word moet je het Capitool voorzien van goederen, grondstoffen et cetera. Omdat de leiders vinden dat er nooit meer een burgeroorlog mag ontstaan organiseren ze ieder jaar de Hongerspelen. Nope het is niet vergelijkbaar met de olympische spelen, het is meer vergelijkbaar met gladiatoren. Want uit ieder district worden er een dame en heer tussen de 11 en de 18 uitgeloot die mee moeten doen aan deze spelen een dingetje wat je  moet weten. Er kan er maar één winnen. Een iemand die de andere moet verslaan op wat voor manier dan ook, maar als je dan 23 moorden op je geweten hebt zul je nooit geen honger meer hebben. Je zult worden beloond met een groot landhuis en als iemand uit het capitool kunnen leven in je eigen district. Met de extra bonus dat je de volgende tributen mag gaan begeleiden. Erg aantrekkelijk natuurlijk zo`n wereld ;).

Je volgt in het boek Katniss Everdeen, het meisje wat de plek inneemt van haar jongere zusje die het meest voor haar betekend. Wat ik zo mooi vind is dat je in iemand zijn gedachten het verhaal leest. Deze dame voelt veel emotie, maar durft het niet te tonen, probeert anderen te doorgronden en toch een beetje uit de regerende handen van het capitool te blijven op haar opstandige manier. Ik vind Katniss een geweldig personage, zowel in het boek als in de film. Jennifer Lawrence is zo goed gecast. Ze komt zo nauw aan de beschrijving aan het boek, heel bijzonder. Ik vind het trouwens een knap staaltje schrijven wanneer je iemand zo echt kan laten voelen, heerlijk gewoon.hunger-games-Peeta-Mellark-solo.jpg

Ik vind de karakters zo fascinerend, maar mijn favoriet is toch echt Peeta Mellark. Even een statement, ik gun iedereen zo`n liefdevolle man of vrouw als Peeta Mellark. Ik hou van zijn liefde, zijn passie, creativiteit en zijn woorden. Suzanne Collins heeft daar echt een geweldige vent neergezet en ik zou graag een boek zien geschreven vanuit Peeta`s perspectief. Ik wil in zijn liefdevolle gedachten kijken, iemand die zo verliefd is. Zijn liefde is echt onvoorwaardelijk en dat is toch waar ieder van droomt. Misschien moet ik hem maar als inspiratie gaan nemen als “goed voorbeeld” hoe ik zou willen liefhebben. Hoeveel we niet kunnen leren van fictie. Ik hou er van!

Ik denk dat we in dit boek allemaal wel iemand kunnen vinden waarmee we iets van ons zelf herkennen. Suzanne heeft de personages zo goed geschreven dat het voor mij makkelijk is om met ze te verbinden en ze in mijn hart te sluiten. Zo goed dat als ik het even niet meer weet wat ik moet lezen ik gewoon terug ga naar een deel van de hongerspelen en dat ik terug kom bij de mensen die zo vertrouwd aan voelen ook al is het een nare wereld. Bijzonder dat een boek je zo`n gevoel kan geven.

Mocht je nog twijfelen om de boeken te gaan lezen, ik zou het zeker wagen. Mocht je nou niet van lezen houden, hieronder staat het eerste deel als Engelstalig audioboek.

Ik ben dankbaar voor het geen wat deze verhalen voor mij brengen.

-X-