Review: American Horror Story Freakshow

rs_1024x768-140921103757-1024.Sarah-Paulson-American-Horror-Story-Freak-Show-Cast.jl.092114Soms moet ik even opladen, dit doe ik altijd graag op de bank met een goede serie of een film. De afgelopen tijd heb ik Freakshow gekeken van Amercian Horror Story en hoewel het derde seizoen coven mij niet kon boeien heb ik dit seizoen uiteindelijk in een rap tempo gekeken. Toch heb ik gemengde gevoelens bij dit seizoen, ben je benieuwd waarom? Lees dan snel verderGemengde gevoelens, hoe dan kun je je afvragen. Ik kwam heel moeilijk in dit seizoen, puur omdat mij liet botsen. De gruwel vond in het begin vond ik erg lastig, ik walgde er namelijk op het moment dat ik de eerste, tweede en derde keer aan de eerste aflevering begon zo erg dat ik hem pas de 4e keer helemaal af keek.  Misschien komt deze casus die word gespeeld heel nauw bij angsten van mij dat zou kunnen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik al geen fan ben van Clowns en tja daar draaide zo`n beetje de eerste aflevering om. Als ik er nu aan denk krijg ik weer een beetje een naar onderbuik gevoel. Waarin de makers dus laten zien dat ze heel wat in huis hebben. Hun doel, je laten gruwelen en fascineren. Ja en dat is zeker gelukt.

We zien in dit verhaal weer de bekende gezichten terug die we bij AHS al eerder hebben gezien, maar hoewel ze in de vorige seizoenen al bijzonder waren doen ze er nu nog een schepje bovenop. De vrouw met de baard, een Siamese tweeling, De kleinste en de grootste vrouw, mensen met misvormingen en de vrouw met drie borsten. Een knap staaltje werk door de vormgevers mocht je het mij vragen en natuurlijk mijn complimenten aan de mensen zelf die misvormingen hebben en hebben meegedaan aan dit seizoen.

Je volgt het verhaal van Bette & Dot Tattler die in het ziekenhuis komen na een familiedrama. Daar worden ze opgezocht door de enige echte Elsa Mars die voor hun een speciaal aanbod heeft namelijk de hoofdact in haar freakshow. Ondertussen word het stadje waar de freakshow in de buurt staat geteisterd door vermiste mensen en verschillende moorden.

Wat ik mooi vind is dat het de makers van AHS is gelukt om de normale mens meer gruwelijk te maken en de freaks meer menselijk. Iedere freak heeft zijn eigen verhaal en de boodschap daarmee is voor mij heel duidelijk. Je kan wel oordelen op wat je ziet, maar je kent het hele verhaal niet. Het inspireert me om mijn ontwikkeling in open te staan voor mensen voort te zetten. Je kent inderdaad niemand zijn verhaal en achter iedere gedraging zit iets meer. Het is een mooie gedachte die daarmee mee komt namelijk mild zijn en buiten je eigen ik stappen om het grotere geheel te zien. Hoe diepzinnig kan een horrorshow je laten denken, haha. Maar ik vind het fijn, heerlijk om door deze manier van kunst aan het denken gezet te worden.

Zeker na de aflevering met freak legende Edward Mordrake, de man met twee gezichten. Keerde voor mij de boel om, zelfs elsa werd voor mij menselijk. Hoewel ik wel heel naar werd van het verhaal rondom haar misvormingen. Wat een gruwel en weet je, nog steeds worden vrouwen gedrogeerd en pornografisch opgenomen en dat is iets wat mij dan raakt in het hart. Er worden verschillende maatschappelijke thema`s aangehaald en dat vind ik echt top.

Wat dacht je van corrupte agenten, hoe een spycho miljonair een agent omkoopt om maar te kunnen blijven moorden. Bizar, het is natuurlijk een gedramatiseerde versie van de realiteit, maar het laat ons wel beseffen dat ieder mens een prijs is. Dandy is misschien wel voor mij de meest gehate maar ook het meest fascinerende personage. Credits voor de acteer skills van Finn Wittrock hij speelde dit personage van een verwend man-kind enorm goed.

Wat ik ook fijn vind aan american horror story is dat de acteurs niet flawless beauty’s zijn maar gewoon menselijk. Ze zijn natuurlijk prachtig zoals veel mensen, maar ze zijn oud , jong, dik, dun, lang, kort, man en vrouw door elkaar. Daardoor word de show ook heel menselijk en meer echt als je begrijpt wat ik bedoel.

Een hoop verteld zonder echt te spoileren. Ondanks mijn gemengde gevoelens in het begin krijgt dit seizoen zeker een dikke 8,5. Ik ben zeker te spreken over het verhaal, de manier hoe ik door de serie ga nadenken, hoe het visueel word gemaakt en de acteurs. Als je van gruwel houd zeker een aanrader. Ben je gevoelig voor horror zou ik hem zeker overslaan. 15327493_1160717200679729_9041833364788878704_n

-X-

Steffie