Natuurlijk: Maceraat #1

Macewie? Ja dat dacht ik ook toen ik het woord voor het eerst zag. Maar nieuwsgierige ik wilde natuurlijk meteen meer weten. Een maceraat is een olie waarin alle vet oplosbare werkzame stoffen van planten in getrokken kunnen worden. Het is heel makkelijk thuis te maken dus ik dacht dat proces wil ik leren.

Vanavond ben ik begonnen met het maken van mijn eerste maceraat. Ik had heel veel lavendel van de buurman gekregen en die heb ik allemaal gedroogd. Dus ik heb een volle pot lavendel om mee uit te proberen en te vergelijken.

Het proces is als volgt:

  • Je neemt kruiden/bloemen/bladeren waarvan je een maceraat (kruidenolie) wilt maken.
  • Je doet dit in een goed gereinigde glazen pot en zet dit op een warme plek neer. ( notitie: in de zomer misschien beter te maken? )
  • Neutrale oliën die je kan gebruiken: Zonnebloem olie, amandelolie, jojoba olie, tarwekiem olie, olijfolie, druivenpit olie.
  • Schud de pot iedere dag een keer voor de komende drie a 4 weken
  • Na het schud proces haal je de olie door een trechter heen en bewaar je het in glazen flesjes. ( donker van kleur is beter voor het behoud)
  • De houdbaarheid, ik denk 12 maanden maar dat moet ik nog uitzoeken en ervaren.

Ik heb zonnebloem olie gekozen omdat het redelijk betaalbaar is en mocht er iets mis gaan dat het dan niet heel erg is. Bovendien laat zonnebloem olie geen vettig laagje op de huid achter.

Zonnebloemolie in het kort:

  • Heliantus annuus ( wetenschappelijke naam)
  • rijk aan vitamine E –> kan een ontstekingsremmende werking hebben
  • natuurlijke beschermer tegen uv stralen
  • rijk aan betacaroteen en lecithine
  • goede olie voor oilpulling –> bezig met uitproberen

Ik hou jullie op de hoogte met het proces. Wie weet maak ik binnenkort wel allemaal lekkere oliën.

Liefs,

Steffie

 

Geef een reactie

