5 tips om makkelijker keuzes te maken

Keuzes, continu moet je keuzes maken. Soms is dat best wel lastig want ja je wil natuurlijk niemand kwaad doen met je keuzes. Maar toch moeten sommige  keuzes gemaakt worden omdat je anders niet verder komt in het leven. Of het nu keuzes met een grote of kleine impact zijn, met deze tips word het allemaal een stukje makkelijker.

Tip 1: De eerste ingeving

De eerste ingeving is meestal de beste keuze. Je lijf en je gevoel geven eigenlijk meteen aan of het een goede keuze is of niet. Het is belangrijk om signalen van je lijf te leren herkennen en dit in je voordeel te gebruiken. Dit kan je oefenen door middel van mindfulness oefeningen.

Tip 2: Weet dat je altijd terug kunt komen op je keuze

We weten natuurlijk dat we dit kunnen, maar waarom voelt het dan toch altijd dat alles definitief is. Ook hier is het een bewustwording. Niks is definitief, als je bekijkt wat er in een jaar allemaal al kan veranderen. Dan zijn de keuzes niet eens zo intens meer. Wil je emigreren en blijkt het een foute keuze te zijn, je kan altijd terug of ergens anders naar toe. Wil je een ander eet patroon, werkt het niet kan je altijd weer terug naar het oude.

Tip 3: Goed is goed genoeg

Tegenwoordig zijn we allemaal bezig met het streven naar perfectie. Niet alleen door social media maar ook door de manier hoe we opgeleid worden. Hoe ging het, wat kan beter, eigenlijk worden we getraind om te kijken wat beter kan zodat we het de volgende keer nog een beetje beter doen. Maar wanneer jij het goed vind is het goed genoeg. Als vrouw zijnde ben ik al vanaf mijn 12e bezig met mijn zoektocht naar de perfecte verzorging, maar als ik een goede shampoo heb gevonden blijf ik er niet bij. Nope ik ga opzoek naar die shampoo die net wat beter werkt. Voel jij je oké met de keuze, werkt dat gene wat je nodig had prima? dan is dat toch goed ongeacht wat iemand anders er van vind. Dat is gelukkig als je je er bewust van word alleen maar bijzaak.

Tip 4: Onderzoek het onderliggende gevoel van de keuze

Soms blijf je maar rondjes draaien rondom een keuze. Vaak kan je dan een keuze niet maken omdat er iets heel anders aan de hand is. Iets wat nog verwerkt moet worden, angsten om mensen te verliezen, te falen of voor confrontaties. Zie het als een signaal waar je iets mee moet. Niet om jezelf te verbeteren, nee om het jezelf makkelijker te maken. Want als je de onderliggende problematiek een plekje kan geven heb je hier later profijt van.

Tip 5: Relativeer

Relativeren kan de sleutel tot succes zijn in vele situaties waar je tegen aan loopt. Is het wel echt zo groot als ik me bedenk? Als ik dit dilemma zou voorleggen voor 50 mensen wat zouden dan de reacties zijn? Hoe veel % van de mensheid heeft het al gedaan? Wat zou ik  adviseren wanneer een vriend of vriendin met dit dilemma bij mij zou komen? Het zijn voorbeelden van vragen die je aan jezelf kunt stellen waardoor je afstand neemt van het dilemma en het meer objectief kan bekijken.

Met de keuzemogelijkheden van tegenwoordig is het niet zo gek dat je er een beetje gestrest van word. Maar we kunnen het wel makkelijker maken voor onszelf ;).

Geef een reactie

